تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

blu ray چیست؟

 بولو ری = لیزر آبی

تکنولوژی جدیدی برای نسل آینده Home Video هستش که در سال 2003 توسط SONY اختراع شد!
عملکرد Blu-Ray نسبت به DVD دقیقا مثل نسبت DVD به CD هستش! یعنی همونطور که در CD اومدن و Track ها رو باریکتر کردن که حجم از 700MB به 4700MB افزایش پیدا کنه، در DVD هم اومدن باز Track ها رو باریکر کردن و حجم رو از حدود 4.5GB به 25GB رسوندن! البته اینکار براحتی تبدیل CD به .DVD نبود! چون در این دو لیزری برای خوندن Track ها استفاده میشد، از نوع قرمز با طول موج 780nm و 650nm بود. این لیزر به اندازه کافی باریک نبود که بتونه Track های فوق العاده باریک این Media جدید رو بخونه... در نتیجه اومدن لیزر جدیدی با نور آبی ساختن که چون طول موج آبی از قرمز کمتره طول موج لیزر آبی به 405nm کاهش پیدا کرد و این مشکل حل شد و این Media جدید، Blu-Ray نام گرفت! 

Blu-Ray هم مثل DVD میتونه Dual-Layer باشه! در نتیجه Blu-Ray های Dual Layer که قراره به عنوان Media استاندارد فیلمهای مختلف باشه از 50GB فضا برخورداره!
لازم بذکر است شرکت معظم TDK جدیدا تکنولوژی ای رو معرفی کرد که تعداد لایه ها رو به ۶ عدد و حجم هر لایه رو 33GB افزایش دادن! در نتیجه Blu-Ray با حجم 200GB (بیشتر از حجم هارد خیلی از ماها!) تولید کردن!!!‌ و البته این Blu-Ray در تمامی دستگاه های دارای BD-ROM قابل پخشه! فوق العاده نیست؟
یکی از بزگترین اشکالات Blu-Ray پشتیبانی نکردن از CD و DVD بود! یعنی یه Blu-Ray Player قادر نیود که CD یا DVD شما رو هم پخش کنه! و این واقعا داد همه رو در آورده بود!‌ (البته این مال ۲ سال قبله که هنوز هیچ دستگاهی درنیومده بود!) Sony برای رفع این مشکل اومد یه Optic جدید طراحی کرد که Dual Lens بود و میتونست هر دو لیزر رو تولید کنه! قرمز برای CD و DVD و آبی برای bluray همچنین از یه Protector یا قطر 0.8mm در لنزاستفاده شده که از آسیب رسیدن به خود لنز جلوگیری میکنه! (یه دستگاه Blu-Ray Player الان 1000$قیمت داره که 550$اش پول لنزه!!!!)
مشکل دیگه ی Blu-Ray نگهداری از خود دیسک بود! همونطور که DVD بخاطر ظریفتر بودنش نسبت به CD همونقدر هم آسیب پذیر تره، Blu-Ray هم همونقدر نسبت به DVD آسیب پذیر تره! که این عملا نگهداری کامل دیسک رو غیر ممکن میکنه!‌(اینطور که میگفتن کشیدن یکبار دستما کاغذی روی Blu-Ray مساوی نابود شدنش برای همیشه بود!!!) Sony راه حلی که برای این قضیه داد، استفاده از کیس برای دیسکها بود، یعنی کاری که برای MD و UMD کردن!

ولی خب زیاد مورد توجه بقیه قرار نگرفت و هیچکس قولی نداد که Player اش رو بصورتی بسازه که این نوع Blu-Ray رو هم ساپورت کنه! (واقعا نمیدونم چرا... بنظر من راه خوبی بود!‌ همونطور که ۱۵ ساله MD همینجوری داره کار میکنه!) به هر حال Sony دست از این روش برداشت و در عوض TDK تکنولوژی جدید از DURABIS رو ارائه داد که در واقع یه لایه پلیمری بود که روی دیسک رو کاملا می پوشونه و دیسک رو محافظت میکنه!

(چیزی که در Blu-Ray استفاده میشه DURABIS 2 هستش! DURABIS 1 الان داره توی DVD استفاده میشه ولی برای Blu-Ray جوابگو نبود! در ضمن HD-DVD که رقیب Blu-Ray باشه همچنان از DURABIS 1 استفاده میکنه!!!)

Blu-Ray از فرمت تصویری DVD یعنی Mpeg2 پشتیبانی میکنه، ولی همانند HD-DVD فرمت اصلی خودش Mpeg4/H.264 Codec هستش که توسط Apple اختراع شده و در HD-DVD هم استفاده میشه! یک Blu-Ray معمولی (Single Layer - 25GB) میتونه تا ۲ ساعت فیلم رو با این فرمت در خودش جای بده! (برو تو کار Bitrate!! یعنی چیزی حدود 36Mb/s !!)
رزولوشن فیلم میتونه از 480i تا 1080p متغیر باشه! و حتی چند رزولوشن موجود باشه تا هرکدوم رو خواستین انتخاب کنین... و همونطور که گفتم بهترین شیوه دیدن Blu-Ray استفاده از رابط HDMI هستش!
فرمت های صدای هم عبارتند از: Dolby Digital - DTS - Dolby TrueHD !
Blu-Ray هم مثل DVD از Region Code استفاده میکنه!‌منتها این دفعه فقط ۳ تا! A / B / C !
یک تحول خیلی خیلی بزرگ هم در مورد Menu هاست! توی menu ها از JAVA استفاده میشه که مسلما خیلی جذابترش میکنه!

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد