تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

فناوری نانو

مقدمه   
   قرن ۲۱، قرن تکنولوژی نانو مهمترین دوران صنعت به شمار می رود. قرن نانو، قرن سلامتی، صرفه جویی و آرامش نامیده می شود. نانو نه یک ماده است نه یک جسم، فقط یک مقیاس است، کوچک شدن یک مقیاس، نانو یک میلیاردم متر است به اندازه ای کوچک که دیده نمی شود اما باتاثیری بسیار بزرگ در زندگی انسان.
در مقیاس نانو خواص فیزیکی، شیمیایی وبیولوژیکی تک تک اتم ها، ملکول ها باخواص توده ماده متفاوت است، نانوذرات درچنین مقیاس و مشخصه های منحصر به فردی موجب پیدایش دستاوردهای نوینی درعلوم پزشکی و مهندسی می شوند.
به طورخلاصه نانو تکنولوژی به معنی انجام مهندسی مواد در ابعاد اتمی – ملکولی و ساخت موادی با خواص کاملا" متفاوت درابعاد نانو است. تعریف دیگر نانوتکنولوژی "با آرایش دادن ودستکاری اتم ها ساخت مواد مورد نظراست". نانومتر، (یک میلیاردم متر) به اندازه چیدن 5الی10 اتم درکنار یگدیگر است، مکعبی باابعاد 2.5 نانومتر تقریبا" 1000 اتم راشامل می شود. خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ماده تبدیل شده به ابعاد نانو نسبت به خواص آن در ابعاد ماکرویی کاملا" متفاوت است. نانو در ملکولهای ماده انرژی بالایی را ایجاد می کند به همین دلیل معجزه آسا نامیده می شود.

 
 
 

ادامه مطلب ...

میکروب چیست ؟

میکروب‌ها جانداران ریزی هستند که تقریبا در همه جا حضور دارند از کف اتاق تا درون هوا و آب از روی پوست و موهایمان تا درون بدن همه جانداران. دانش میکروبیولوژی به بررسی ریزاندامگان می‌پردازد. 

بطور کلی در طبیعت ۳ نمونه ریزاندامگان (میکروارگانیسم) وجود دارد؛

تجزیه (فاسد) کننده‌های تدریجی 

خنثی‌ها، سازشکارها، فرصت طلب‌ها  

سازنده‌ها با احیا کننده‌ها  

میکروارگانیسم‌های سازنده (و ریزاندامگان کارآ) همان طور که از نامشان پیداست کار سازندگی و احیا را بر عهده دارند. میکروارگانیسم‌های فاسد کننده بر خلاف راه وروش میکروارگانیسم‌های سازنده رفتار می‌کنند. میکروارگانیسم‌های خنثی، بزرگترین گروه را تشکیل می‌دهند. آنها در محیط به گروهی که حاکم و چیره‌است می‌پیوندند. بنابراین هنگامی که در محیطی میکروارگانیسم‌های سازنده واحیا کننده بیشتر می‌شوند خنثی‌ها به روند سازندگی می‌پیوندند.

ریزاندامگان برای سوخت وساز و انجام فرایندهای زیستی خود از منابع آلی و معدنی موجود در محیط تغذیه می‌کنند. این ارگانیسم‌ها طی فرایندهای متفاوت، هنگامی که در معرض یون‌های فلزی قرار می‌گیرند، آن‌ها را در درون یا بر روی دیواره سلولی خود انباشته می‌کنند. این انباشتگی اغلب منجر به تولید ذراتی است که در اندازه‌های نانوذرات دسته‌بندی می‌شوند.

ادامه مطلب ...

توربین

 تاریخچه

کلمه ی توربین برای اولین بار به وسیله کلوید باردین در سال ۱۸۲۸ به وجود آمد که از لغت یونانی به معنی چرخنده یا سر گردان بر گرفته  شده است.  

ساده ترین توربین ها یک بخش چرخنده و تعدادی پره دارند که به بخش اصلی متصل شدهاست سیال به پرهها برخورد میکند و بدین ترتیب از انرژی ناشی از متحرک بودن آن استفاده میکند به عنوان اولین توربینها میتوان آسیاب بادی و چرخاب را نام برد.
توربینهای گاز، بخار و آب معمولاً پوشش محافظی در اطراف پرههایشان دارند که سیال را کنترل میکنند پوششها و پرهها میتوانند اشکال هندسی مختلفی داشته باشند که هر کدام برای نوع سیال و بازده متفاوت است.
کمپرسور یا پمپ دستگاهی مشابه توربین است ولی با عملکرد بر عکس به طوری که این دستگاه انرژی را میگیرد و باعث حرکت یک سیال میشود. 


ادامه مطلب ...

مقایسه ی وایمکس - ای دی اس ال - مودم همراه

 مقایسه ی adsl - wimax - edge modem

وایمکس و یا همان اینترنت بیسیم بر خلاف عقیده ی بعضی از افراد همان وایرلس نیست و سرعت بالا ی وایرلس  در ذهن خیلی ها این فکرو ایجاد می کنه که وایمکس هم چون بیسیم هست باید سرعت بالایی را داشته باشد.
و این در حالی است که اپراتور های ایران قدرت زیادی در ارائه ی وایمکس نداشته و از این رو اینترنت را به اسم وایمکس و با سرعت کم از نظر کیفیت به مردم ارائه می دهند.
وایمکس در شرایت خاص سرعت آن تغییر می کند.
با اینکه از نظر کمیت قیمت آن از adsl کمتر است ولی مقدار تلفات بسیار بالایی را دارد. و در بعضی مناطق با قطعی های مکرر همراه است.
تنها مزیت وایمکس نسبت به ای دی اس ال پرتابل بودن آن است و اسم های دیگر آن مانند مترو وایرلس و اینترنت بیسیم و..  

جدیدا مودم های چینی همراه (edge modem ) که با استفاده از اسم وایرلس و سرعت فوق العاده افتضاح آن ها که با قیمت بسیار بالا به اسم اینترنت پرسرعت (سیم کارت خور) به مردم فروخته می شود . این در حالی است که سرعت این مودم های همراه دارای نواسان بوده و ثبات سرعت ندارد و قطعی آن از dial up هم بیشتر است. 

در کل adsl هم از نظر سرعت و هم از نظر هزینه بهتر است: 

زیرا در شرایط خاص آب هوایی تغییر نمی کند.
درصد قطعی آن بسیار پایین است.
سرعت واقعی است ولی در وایمکس ظاهری .

تلفات بین راهی دیتای وایمکس بالا است.

ادامه مطلب ...