تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

التراسونیک

 التراسونیک - اولتراسونیک - آلتراسونیک 

مقدمه:
التراسونیک یکی از پرکاربردترین سنسورهای است که در علم فاصله یابی توسط انسان اختراع گردیده است.
التراسونیک از قابلیت انعطاف بالایی  برخوردار است که در هوا ،زمین و در صنعت دریایی کاربرد فراوان دارد.
برای مثال در کشتی ها برای تعیین عمق دریا ،در داخل اتومبیل ها برای حسگر های دزدگیر در زمین برای نقشه برداری و در خودرو ها برای جلوگیری از تصادفات وچندین کاربرد مفید برای این سنسور میتوان اشاره کرد.

التراسونیک الهام گرفته شده از طبیعت

خفاش ها
خفاش ها استفاده از انواع مختلف گرفته تا اولتراسونیک (echolocation) تکنیک های شناسایی شکار کنند. آنها می توانند به عنوان فرکانس بالا 100 هرتز به عنوان شناسایی ، اگر چه برخی از اختلاف نظر در حد بالایی وجود دارد.


جوندگان و حشرات

شواهدی وجود دارد که اولتراسوند در محدوده ساطع شده توسط خفاش ها باعث پرواز پروانه را مانورهای گریزان چون خفاش خوردن پروانه وجود دارد. فرکانس التراسونیک ماشه عمل انعکاس در پروانه noctuid که علت آن را به قطره چند اینچ در حال پرواز خود را به فرار از حمله کند.

پروانه ببر نیز منتشر می کنند که کلیک echolocation خفاش ها مربا.  

ژنراتور اولتراسوند / سیستم های اسپیکر با ادعا های فروخته شده که آنها را بترساند جوندگان و حشرات است ، اما هیچ مدرک علمی که دستگاه کار وجود دارد
سگ ها
سگ ها می توانند صدا را در فرکانسهای بالاتر از انسان ها می توانند بشنوند. سگ استثمار سوت ساطع شده توسط این صدای فرکانس بالا) تماس بگیرید تا سگ. سوت سگ را منتشر می کنند صدای بسیاری در محدوده قابل شنیدن بالای انسان است ، اما برخی ، مانند سوت ساکت و آروم ، منتشر می کنند در سونوگرافی فرکانس در محدوده 18-22 هرتز.
دلفین ها و وال ها
مشهور است که برخی از نهنگ می تواند اولتراسوند و بشنوم که خود سیستم سونار آنها طبیعی است. برخی از نهنگ استفاده اولتراسوند به عنوان ابزار شکار (برای هر دو تشخیص و شکار به عنوان حمله)
ماهی ها
انواع چند ماهی می تواند اولتراسوند تشخیص دهد. در شگماهیشکلان منظور ، از اعضای زیرخانواده Alosinae (شاد) ، نشان داده شده است که قادر به تشخیص صداها تا 180 کیلوهرتز ، در حالی که دیگر subfamilies (به عنوان مثال herrings) می تواند بشنود فقط تا 4 کیلوهرتز.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد