تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

جی پی اس GPS

GPS چیست ؟
سیستم موقعیت یاب جهانی (Global Positioning Systems)، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با 24 ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آورندگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است. 


GPS چگونه عمل می کند؟
ماهواره های این سیستم، روزی 2 بار در مداراتی دقیق  بدور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می کنند. گیرنده های GPS این اطلاعات را دریافت  و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می کنند. در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می کند. از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد سپس این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز ، معین می کند .
گیرنده به دریافت اطلاعات همزمان از حداقل 3 ماهواره برای محاسبه 2 بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی، و همچنین دریافت اطلاعات حداقل 4 ماهواره برای یافتن مختصات سه بعدی – ارتفاع- نیازمند است. با ادامه دریافت اطلاعات از ماهواره ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت، جهت(قطب نما)، مسیرپیموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطلاعات مفید دیگر، می نماید.
 GPS برای چه کسانی کاربرد دارد ؟
بسته به نوع مصرف و بودجه می توانید از انواع گیرنده های GPS بهره ببرید. امروزه بهای گیرنده های GPS بطور چشمگیری کاهش یافته و هم اکنون در کشور ما با بهایی معادل یک گوشی متوسط موبایل نیز می باشد. در کشورهای توسعه یافته از این سیستم جهت کمک به راهبری خودرو، کشتی و انواع وسایل نقلیه استفاده می شود.
هر چه نقشه های منطقه ای که در حافظه گیرنده بارگذاری می شود دقیق تر باشد، سرویسهایی که از GPS می توان دریافت داشت نیز ارتقا می یابد. برای مثال، می توان از GPS مسیر نزدیکترین پمپ بنزین، تعمیرگاه و یا ایستگاه قطار را سوال نمود و مسیر پیشنهادی را دنبال کرد. دقت مکان یابی این سیستم در حد چند متر می باشد، که بسته به کیفیت گیرنده تغییر می کند. از سیستم موقعیت یابی جهانی می توان در کارهایی چون نقشه برداری و مساحی، پروژه های عمرانی، کوهنوردی، برف نوردی ، صحرانوردی ، شکار، کایت سواری، سفر در مناطق ناشناخته، اتومبیلرانی ، کشتیرانی و قایقرانی، عملیات نجات هنگام وقوع سیل و زمین لرزه و هر فعالیت دیگر که نیازمند محل یابی باشد، بهره برد
از مهمترین قابلیتهای این دستگاه ثبت دقیق مسیر پیموده شده، نمایش ارتفاع، ثبت سرعت لحظه ای و سرعت متوسط، محاسبه مساحت، قطبنمای الکتریکی و ... می باشد.
هر کس که بخواهد موقعیت مکانی خود را بداند و به کجا می رود به این سیستم نیازمند است، با توجه به کاهش شدید بهای گیرنده های این سیستم، و افزایش امکانات آنها، این تکنولوژی در آینده نزدیک بیش از پیش در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
PS که سرواژه عبارت زیر و به معنی« سیستم موقعیت یابی جهانی » :
Global Position System
توسط صنایع نظامی امریکا به منظور راهنمایی دقیق سربازان برای یافتن مسیر درست طراحی شد ( که هنوز از طرف ارتش امریکا به کار برده می شود ) . از زمانی که دولت امریکا GPS را در اختیار عموم گذاشت ( ماه مه سال 2000) مردم کاربردهای مختلفی برای آن پیدا کردند . در حال حاضر ، مردم ، مؤسسات ، و سازمانهای دولتی از فناوری GPS برای هر چیزی از پیدا کردن مقصد سفر تا ردیابی اتومبیلهای یک شرکت بهره می گیرند . کشور سوئیس از آن برای وسایل نقلیه سنگین استفاده می کند .
بسیاری از مردم از تجهیزات GPS به دلایل امنیتی بهره می گیرند . گردشگران ، قایق رانها از آن برای پیدا کردن مقصد و بازگشت سالم به منزل سود می جویند . اگر یک وسیلة GPS و یک تلفن موبایل در اتومبیل خود داشته باشید در صورت وقوع تصادف قادر خواهید بود که سرویسهای اورژانس را به آسانی به طرف مکان خود هدایت کنید .
پیدا کردن GPS محلی
برای اینکه مکان خود را مشخص کنید ، گیرنده GPS دست کم به سه ماهواره نیاز دارد . ( برای اینکه ارتفاع مکان شما را مشخص کند به چهار ماهواره نیاز دارد ) از لحاظ کلی ، این وسیله در عرض چند ثانیه می تواند سه ماهواره ، را بیابد ؛ بیست و چهار ماهواره GPS به دور زمین می گردند ، هر کدام یک سیگنال پیوسته مکان یابی  را به زمین می فرستند . گیرنده GPS این سیگنالها را می گیرد و از داده های آن برای محاسبة مکان خود بهره می گیرد ؛ سپس مکان به دست آمده را بر روی یک نقشة الکترونیکی نمایش می دهد
نرم افزار نقشه به مقدار بسیار زیادی حافظه نیاز دارد ، به ویژه اگر جاده ها را نمایش بدهد . اگر از یک کامپیوتر GPS دفترچه ای (GPS Book)  استفاده کنید و فضای بسیار زیادی داشته باشید . ( چیزی از چند صد مگابایت  تا چندین گیگا بایت ، بسته به نرم افزار ) ، می توانید کل نقشه آمریکا را از سی دی سازنده در دیسک سخت خود کپی کنید . بعضی از برنامه های نقشه امکان ارتباط یا اینترنت و استفاده از نقشه های روز آمد شده را فراهم می سازد
گیرنده GPS را وقتی روشن کنید ، سیگنالهای ماهواره را می گیرد و موقعیت شما را روی نقشه نشان می دهد . نشانی مقصد خود را تایپ کنید ، کامپیوتر GPS یک مسیر را برای شما محاسبه خواهد داد.
همه وسایل GPS یک نوع سیگنال ماهواره ای  را دریافت می کنند و محاسبات یکسانی را برای مشخص کردن موقعیت  شما انجام  می دهند . آنها را می توانید به کامپیوتر دفترچه ای یا PDA خود وصل کنید و در سفرها از مزایای آن بهره بجویید .

نمونه از گیرنده GPS
مختصات کلی :

نام کامل = Global Positioning System
اولین ماهواره GPS به فضا = 1978
تکمیل کانال 24 (NAVSTAR) عددی ماهواره ای = 1994
تکمیل کانال 29 عددی ماهوارهرض هر ماهواره = 17 فوت (معادل 18/5 متر)
طول باتری های خورشیدی = 5.5 متر
انرژی مصرفی هریقین میتوان گفت یکی از بهترین و کامل ترین دستاورد های بشر برای شناسایی و مکان یابی روی کره زمین است که روز به روز در حال کامل تر شدن آن است.هر کس که بخواهد بداند کجاست و بکجا می رود به این سیستم نیازمند است، با توجه به نزول شدید بهای گیرنده های این سیستم، و افزایش امکانات آنها، این تکنولوژی در آینده نزدیک بیش از پیش در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
کنترل زمینی
بخش کنترل زمینی این بخش شامل ایستگاههای کنترل زمینی است که دارای مختصات معلوم هستند و موقعیت آنها از طریق روشهای کلاسیک تعیین موقعیت نظیر روش VLBI (تعیین فواصل بلند توسط کوازارها)و روش SLR (فاصله سنجی ماهواره ای با امواج لیزر ) بدست آمده است. این ایستگاه ها وظیفه تعقیب پلی نومیال (Polynomials) ریاضی بطریق کمترین مربعات ، پارامترهای مداری (افمریزها)و موقعیت ماهواره ها را نسبت به یک سیستم مختصات ژئودتیک ژئوسنتریک (مبدا سیستم مختصات تقریبا در مرکززمین قرار دارد.) محاسبه می نماید.
تعداد این ایستگاههای زمینی 5 عدد است که ایستگاه اصلی با نام کلرادو اسپرینگ در آمریکا قرار داردو 4 ایستگاه فرعی دیگر در نقاط دیگر کره زمین مستقر هستند. آخرین بخش از سیستم G.P.S ، قسمت USER یا کاربران سیستم می باشد که خود شامل دو بخش است:
* آنتن دریافت کننده اطلاعات ارسالی از ماهواره ها
* گیرنده(پردازش کننده اطلاعات دریافتی و تعیین کننده موقعیت محل آنتن)
نرم افزار و میکروپروسسور داخل گیرنده فاصله بین آنتن زمینی تا ماهواره های مرتبط با گیرنده ه را تعیین می کند سپس با استفاده از حداقل 4 ماهواره موقعیت X وY و ارتفاع محل استقرار آنتن یا همان گیرنده تعیین میشود.
* نکته مهمی که می بایست مورد توجه قرار گیرد اینست که ارتفاعی که G.P.S به ما می دهدبا ارتفاع موجود در نقشه ها و اطلس ها فرق میکند.ارتفاع G.P.S نسبت به سطح مبنایی بنام بیضوی است در حالی که ارتفاع موجود در نقشه ها ارتفاع اورتومتریک می باشدکه از سطح دریاهای آزاد محاسبه می گردد.مقدار این اختلاف در بیش ترین حالت در حدود 100 متر می باشد
کاربرد های جی پی اس :
* نقشه برداری
* پروژه های عمرانی
* کوهنوردی
* کایت سواری
* سفر در مناطق ناشناخته
* کشتی رانی
* قایقرانی
*عملیات نجات هنگام وقوع سیل و زمین لرزه
چگونه کار می کند؟
ماهواره های این سیستم، در مداراتی دقیق هر روز 2 بار بدور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می کنند. گیرنده های G.P.S این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می کنند. در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می کند. از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد. حال این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز، معین می کند.
گیرنده به دریافت اطلاعات همزمان از حداقل 3 ماهواره برای محاسبه 2 بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی، و همچنین دریافت اطلاعات حداقل 4 ماهواره برای یافتن مختصات سه بعدی نیازمند است. با ادامه دریافت اطلاعات از ماهواره ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت، جهت، مسیرپیموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطاعات مفید دیگر، می نماید.
ماهواره های آن
24 عدد ماهواره G.P.S در مدارهایی بفاصله 24000 هزار مایل از سطح دریا گردش می کنند. هر ماهواره دقیقا طی 12 ساعت یک دور کامل بدور زمین می گردد. این ماهواره ها انرژی خود را از خورشید تامین می کنند. همچنین باتری هایی نیز برای زمانهای خورشید گرفتگی و یا مواقعی که در سایه زمین حرکت می کنند بهمراه دارند. راکتهای کوچکی نیز ماهواره ها را در مسیر صحیح نگاه می دارد. به این ماهواره ها NAVSTAR نیز گفته می شود.آنها با یک سرعت ثابت در حرکتند و در هر 24 ساعت دوبار دور زمین را با سرعتی معادل 7000 مایل در ساعت می گردند. ماهواره های G.P.S توسط انرژی خورشید تغذیه میشوند آنها مجهز به باطریهای قابل شارژ اتوماتیک برای زمانهای بارندگی یا خورشید گرفتگی می باشند.
خدمات این مجموعه در هر نقطه از کره زمین در تمام شبانه‌روز در دسترس است و استفاده از آن رایگان است.
سیستم های دیگر
•    سیستم گلوناس که دولت شوروی ساخته و اکنون به‌دست کشور روسیه اداره می‌شود.این سیستم هم اکنون 45% قابلیت مانور دارد و قرار است تا سال 2008 به همراه کشور هند به طور کامل به بهره برداری برسد.

•    سیستم گالیله گسترش داده شده توسط اتحادیه اروپا و قرار است به همراه کشورهای اسراییل ، هند ، عربستان سعودی ، کره جنوبی ، اکراین ، چین و مراکش تا سال 2010 به صورت موثر به کار گرفته شود.
•    سیستم بیدو (Beidou) که به صورت مستقل چین در حال گسترش است.



طوفان خورشیدی باعث اشکال در جی پی اس می‌شود
به گفته دانشمندان، طوفان‌های خورشیدی، می‌توانند بر عملکرد موقعیت‌یاب‌های جهانی جی‌ پی اس تاثیر بگذارند.
به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، بر اساس آخرین تحقیقات منتشر شده دانشمندان ناسا، بروز آخرین طوفان خورشیدی، باعث شد تا بسیاری از جی پی اس‌ها در موقعیت‌یابی خود دچار خطا شوند و برخی نیز از کار بیفتند.
بر اساس این گزارش، امروزه جی‌ پی اس‌ نقش حیاتی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند و بسیاری از کشورها، از آن برای هدایت هواپیماها، کشتی‌ها و اتومبیل‌ها استفاده می‌کنند.
فعالیت‌های خورشیدی به صورت متناوب، زیاد و کم می‌شوند.
بر اساس پیش‌بینی‌ دانشمندان ناسا، موج بعدی طوفان‌های خورشیدی در سال 2011 حادث خواهد شد.


GPS
GPS یعنی سیستم موقعیت یاب جهانی. این سیستم تشکیل شده است از یک شبکه 24 ماهواره ای در مدار زمین که توسط وزارت دفاع دولت آمریکا پشتیبانی می شود.
هدف اصلی و اولیه از طراحی GPS ، اهداف نظامی بوده اما از سال 1980 به بعد برای استفاده های غیر نظامی نیز در دسترس قرار گرفت.
GPS در تمام شرایط به صورت 24 ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده می باشد و هیچ گونه بهایی بابت این خدمات اخذ نمی شود.
GPS چه طور کار می کند؟
ماهواره های GPS هر روز دو بار در یک مدار دقیق دور زمین می گردند و سیگنال های حاوی اطلاعات را به زمین می فرستند.
GPS براساس زمان مقایسه زمان ارسال و دریافت سیگنال توسط یک ماهواره کار می کند. اختلاف زمان مشخص می کند که گیرنده GPS چه قدر از ماهواره دور است. حال با اندازه گیری مسافت از چند ماهواره گیرنده GPS می تواند موقعیت کاربر را مشخص نموده حتی روی نقشه الکترونیکی نمایش دهد.
یک گیرنده GPS بایستی حداقل سیگنال های 3 ماهواره را برای تعیین دقیق 2 موقعیت (طول و عرض جغرافیایی) یک شیء دریافت نماید و سیگنال های 4 ماهواره یا بیش تر می تواند 3 موقعیت (طول و عرض جغرافیایی و وارتفاع) را نشان دهد.
هم چنین از GPS می توان برای اندازه گیری سرعت، جهت یابی، جستجو، مسافرت طولانی، رفتن به مقصد، زمان طول و مغرب خورشید و غیره نیز استفاده کرد.
سیستم ماهواره ای GPS :
24 ماهواره در بخش های مختلف فضای زمین در مداری خاص با فاصله حدود 12000 مایلی بالای سر ما قرار گرفته است.
آن ها با یک سرعت ثابت در حرکتند و در هر 24 ساعت دو بار دور زمین را با سرعتی معادل 7000 مایل در ساعت می گردند.
ماهواره های GPS توسط انرژی خورشید تغذیه می شوند. آن ها مجهز به باطری های قابل شارژ اتوماتیک برای زمان های بارندگی یا خورشید گرفتگی می باشند.
Yocket booster های کوچک روی هر ماهواره آن ها را در یک مسیر پروازی صحیح نگهداری می کنند.
از ماهواره های GPS بیش تر بدانید:
- اولین ماهواره GPS در سال 1978 با موفقیت به فضا پرتاب شد.
- در سال 1994 تمامی 24 ماهواره در مدار زمین قرار گرفت.
- هر ماهواره برای 10 سال مأموریت ساخته می شود و پس از طی این زمان حتماً بایستی ماهواره دیگر جایگزین گردد.
- وزن یک ماهواره GPS حدود 2000 پوند (معادل 907 کیلوگرم) با 17 فوت عرض (18/5 متر).
- قدرت انتقال آن ها هم 50 وات یا کم تر می باشد.
چگونه می توان یک GPS تهیه نمود؟
چنان چه قصد خرید GPS را برای اولین بار دارید ما به شما اطلاعات مهمی را که چه محصولاتی موجود بوده و مناسب کاربری در GPSS می باشند را نشان می دهیم.
در حقیقت دستگاه GPS با قیمت مناسب پیشنهادی ما Garmin Etrex با کابل می باشد که قیمت آن کم تر از 100 دلار آمریکاست. اگر شما ساکن USA باشید و نهایت 300 دلار آمریکا برای کشورهایی که عوارض بالایی دارند باشد، در انگلیس نیز شما بایستی 110 دلار آمریکا بابت دستگاه GPS و 25 دلار نیز بابت کابل آن بپردازید.
یک GPS دستی ارزان قیمت بدون هیچ گونه نیاز به LaptoP و با یک قیمت معقول قابلیت های زیادی دارد.
هیچ بهایی بابت استفاده از خدمات GPS نباستی توسط شما پرداخته شود. خدمات GPS توسط دولت آمریکا آماده شده و کاملاً مجانی می باشد هم چنین دریافت اطلاعات توسط گوشی موبایل نیز ممکن می باشد.
دسته بندی دستگاه های GPS:
به طور کلی یک GPS را می توان از یکی از 3 گروه ذیل دانست.
GPS MOUSE: هیچ صفحه یا دکمه ای ندارد اما توسط یک pc Laptop با نرم افزار مربوطه قابل استفاده سرویس GPSS می باشد.
دستگاه های این گروه مانند:
Garmin GPS 35
Rand Macnalley (با قیمت های پایین تر)
قیمت این GPS ها حدود 75 تا 150 دلار آمریکا متغیر می باشد. ولی فراموش نکنید که این نوع GPS ها حتماً به Laptop pc نیاز دارند.
Hand – Held GPS : این نوع دستگاه ها می توانند به صورت سیار مورد استفاده قرار گیرند. آن ها خودشان یک صفحه کوچک جهت نمایش اطلاعات و چند دکمه دارند و در شکل ها و ترکیب های مختلفی عرضه می شوند و هیچ گونه نیازی به Laptop ندارند. که به طور مثال می توان مدل های با قیمت پایین Garmin شبیه Etrex, GPS12*/, GPS12 یا مدل های 315 ، 310 از Magellan را نام برد. تعدادی از این ها یک رابط NMEA و یک کابل رابط دارند. قیمت با کابل ممکن است حدود 210 دلار به بالا باشد و ممکن است بعضی از کشورها ارزان تر هم موجود باشد.
یک GPS دستی ارزان قیمت با یک کابل رابط برای انتخاب و آغاز کار با GPS مناسب      می باشد. حتی برای سرگرمی یا کار یا آشنایی شما با طرز کار و خدمات GPS.
High – End GPS products : این دستگاه ها شامل یک صفحه نمایشگر بزرگ تر و تعدادی نقشه می باشند و در بعضی از آن ها شما بایستی مبلغ بیش تری جهت نقشه ها بپردازید.
قیمت این دستگاه ها ممکن است بسته به نوع محصول بالاتر از 1500 دلار آمریکا باشد که نمونه هایی از آن مانند Blaupunkt و Alpine می باشد.
دیگر انواع GPS شامل: San jose, Silva, Eagle, Lowrance, Furuno, Smile, Trimble, Motorola.
کجا می توانیم یک GPS تهیه کنیم؟
امروزه سریع ترین روش برای پیدا کردن یک عرضه کننده GPS می تواند از طریق موتور جستجو گر Altavista باشد. با نوشتن کلمه "gps' در محل جستجوی این سایت.
اما اگر نتوانستید یک توزیع کننده GPS در کشورتان پیدا کنید سعی کنید به یکی از لیست های ذیل که توزیع کننده های جهانی GPS می باشند ارتباط برقرار نمایید. آن ها ممکن است از طریق email مشکل شما را حل نمایند یا این که کسی شما را در خصوص مشکلتان کمک نماید.
اگر شما سایت Links pages GPSS را ببینید شما یک طیف وسیعی از انواع GPS و مدل های آن را که قابل کار با GPS می باشد را خواهید پیدا کرد. که اکثر آن ها از نوع Garmin می باشد.

معرفی چند نمونه GPS:
12 کاناله
دارای 5 صفحه ناوبری
قابلیت ثبت 500 نقطه
منبع تغذیه: 2 عدد باطری سایز AAA
همراه با کیف حمل و نرم افزار
دارای یک سال گارانتی
تجهیزات جانبی: کابل اتصال به کامپیوتر، شارژ برقی، نگه دارنده خودرویی، آنتن خارجی.
دارای کمپاس (قطب نمای) دیجیتال
مجهز به ارتفاع سنج و فشار سنج مجزا
12 کاناله با قبلیت کارکرد در حالت DGPS با فرمت RTCM
دارای نقشه کل ایران و جهان
دارای 24 مگابایت حافظه جهت انتقال نقشه دلخواه به آن از طریق سی دی Map Source
قابلیت کارکرد با آنتن مغناطیسی اکسترنال از نوع بازتابشی
دارای سیستم نمایش طلوع و غروب محلی خورشید و ماه
نشان دهنده پارامترهای Jumpmaster
دارای دقتی بین 3 تا 5 متر
همراه با کیف حمل و نرم افزار و دفترچه راهنمای فارسی و کابل اتصال به کامپیوتر
تنها GPS بی سیم دار دنیا
دارای نقشه کل ایران و جهان
توانایی کارکرد با سیستم WAAS
قابلیت ارسال اطلاعات بر GPS متناظر
با برد بی سیم حدود 3 کیلومتر
دارای دو دستگاه مجزا
قابلیت تنظیم و تغییر کانال ها
طراحی بدنه بسیار زیبا و شیک
12 کاناله
دارای 4 صفحه ناوبری
قابلیت ثبت 250 نقطه
منبع تغذیه: 2 عدد باطری سایز AAA
همراه با کیف حمل
دارای یک سال گارانتی
تجهیزات جانبی: شارژر برقی، نگهدارنده خودرویی، آنتن خارجی

گارمین 12 نیز دارای ارتفاع سنج و نقشه کل ایران می باشد. شما با داشتن گارمین 12 می تواند مختصات نقطه ای که در آن ایستاده اید را به دست آورید. این وسیله عمومی کمک خوبی برای شکارچیان، صیادان، کوه نوردان، دریانوردان و دانشجویان رشته معماری می باشد.

مقاومت نوریLDR
  این نوع حسگرها شامل انواع و فتوسل ها هستند این گونه حسگرها از موادی که هدایت نوری آن ها وقتی که در معرض نور قرار می گیرند تغییر می کنند و ساخته می شوند نمونه شناخته شده این نوع حسگرها از مقاومت های نوری لایه نازک ساخته می شود به عنوان نمونه می توان به سولفوید کادمیوم جند کریستالی یا نیمه هادی ها با اتصال دو ماده ای اشاره کرد وقتی نور به این نوع حسگرها تابانده شود باعث کاهش مقاومتشان می شود که در مدارات مختلف از این خاصیت استفاده می شود
پیشرفت جدید در زمینه نیمه هادی منجربه استفاده از سیلیکون در ساخت آن شده است تک کریستالی به قدری پایین است که از به کار گیری آن در جهت تهیه مقاومت نوری صرف نظر می شود در عوض سیلیکون نا موزون مشخصه بهتری    را ارائه می دهد این ماده بر روی زمینه های مجزا کننده به هر دو شکل جانبی و عمودی ساخته می شود در هر   دو مورد ما باید یک مقاومت لایه نازک به ضخامت5/0-1 ذ میکرومتر سرکار داریم زمان پاسخ این گونه حسگرها در محدوده میلی ثانیه قرار دارد چنی حسکرهایی دارای یک رابطه خطی بین نور تابنده و توان نوری است. 
 
   حس گرهای نوری
دامنه وسیع طیف شعاعی در طبیعت باعث توسعه طراحی حسگرهای که در این زمنیه کار می کنند شده است.
به طور کلی طیف شعاعی را می توان به دو بخش الکترومغناطیسی و هسته ای تقسیم کرد در طیف الکترومغناطیس امواج مایکروویو نور مادون قرمز دور و نزدیک نور مریی اشعه گاما نور ماورا بنفش و اشعه نرم قرار دارند.
اختلاف بین امواج الکترو مغناطیسی در فرکانس مشخصه آن ها می باشد فرکانس مشخصه هر کدام از امواج درون طیف الکترو مغناطیسی در جدول نشان داده شده است حسگرهایی که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود در محدوده نور مرئی و نامرئی و مادون قرمز قرار دارند .
طیف نور مرئی ناحیه ای از طیف الکترومغناطیسی است که چم انسان به آن حساس است و در محدوده طول موج بین میکرو متر است قرار دارد .
طیف هسته ای شامل آلفا بتا گاما و ... می شود که حسگرهای ساخته شده برای آن ها در دستگاه های تصویر برداری پزشگی که شامل رادیو گرافی و آنژیو گرافی دیجیتالی تومو گرافی با استفاده از اشعه و ماشین های اتمی استفاده می شود. از این نوع حسگرها در ختر شناسی  لیتو گرافی با استفاده از اشعه و ادوات نظامی مانند جایروهای نوری و ژیروسکوپ ها و ... نیز استفاده می شود.
حسگرهای نوری ساخته شده بر اساس نیمه هادی ها دارای اهمیت زیادی در زمینه اندازه گیری کمیت های فیزیکی مرتبط با آن ها و تکنولوژی اتوماسیون هستند. این حسگرها علاوه بر اندازه گیری خود نور جهت اندازه گیری سایر کمیت ها از قبیل موقعیت یا مسیر حرکت نیز به کار برده می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد