تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

تحقیق مقاله مطلب

در مورد دانشنامه فارسی - نت سرا

انواع چاپگر ( پرینتر)

مقدمه
چاپگر از متداولترین دستگاههای خروجی در کامپیوتر است که از آن بمنظور چاپ اطلاعات استفاده می شود . کاربران کامپیوتر صرفنظر از نوع استفاده ، ممکن است در مقاطع زمانی خاصی نیازمند استفاده از چاپگر باشند. چاپگرها دارای انواع متفاوتی می باشند. چاپگرهای جوهر افشان ، لیزری تک رنگ و لیزری رنگی ، سه گروه عمده از چاپگرهای موجود می باشند. هر یک از چاپگرها ( از چاپگرهای جوهر افشان تا چاپگرهای لیزری ) دارای طراحی منحصربفرد خود بوده و بمنظور اهداف و کاربردهای خاصی ، طراحی شده اند .

printer

 جایگاه چاپگر
در زمان انتخاب یک چاپگر ، اکثر متقاضیان علاوه بر در نظر گرفتن قیمت ، به پارامترهای دیگری نظیر سرعت و کیفیت نیز دقت داشته و تصمیم آنان برخاسته از توازن بین پارامترهای فوق ، می باشد . تولید کنندگان با ارائه چاپگرهای پیشرفته و تغییر در مدل های قبلی خود ، سعی در جلب رضایت مشتریان می نمایند .چاپگرهای جوهر افشان با امکان اتصال به دوربین های دیجتال ، تحولی بزرگ را در زمینه چاپ تصاویر ایجاد نموده اند. در مواردیکه از جوهر و کاغذ مخصوص چاپ تصاویر در چاپگرهای جوهر افشان استفاده گردد ، تصاویر چاپ شده دارای کیفیت بسیار بالائی خواهند بود.کیفیت چاپ در چاپگرهای لیزری تک رنگ ، یکی از نکات مهم و برجسته این نوع از چاپگرها محسوب می گردد. با توجه به امکانات ارائه شده توسط این نوع از چاپگرها نظیر حافظه وسینی محل استقرار کاغذ ، می توان از آنان در مواردیکه حجم عملیات چاپ بالا باشد،استفاده نمود. از چاپگرهای لیزری رنگی می توان بمنظور چاپ متن و تصاویر با کیفیت و سرعت مناسب ، استفاده نمود. بموازات کاهش قیمت چاپگرهای لیزری رنگی ، تعداد بیشتری از کاربران تمایل به استفاده و بکارگیری این نوع چاپگرها را پیدا نموده اند .
آشنایی با انواع چاپگر ها و ویژگی های آنها
این دستگاهها به دستگاههای کپی سخت یا Hard Copy معروفند . چاپگر ها انواع و اقسام گوناگونی دارند که به بررسی چند نمونه از آنها می پردازیم.
چاپگرهای ضربه ای
اصول کار این چاپگر های بر اساس ضربه ای است که روی نواری رنگی زده می شود پس یک شکل روی کاغذ ایجاد می شود. چاپگر های زیر از این دسته چاپگر ها هستند.
چاپگرهای سوزنی
در این نوع چاپگر ها علائم توسط نقطه های کوچکی به نام Dot حاصل می شود که این نقاط توسط سوزن نازکی به نام Pin برخورد با نوار رنگی و انتقال رنگ بر روی کاغذ به وجود می آید. این چاپگر ها با سر و صدای زیادی کار خود را انجام می دهند و سرعت آنه به طور متوسط 300 کاراکتر در ثانیه است . چاپگرهای مدل LQ-100 ، LO1170 ، LQ300 از کارخانه Epson از این دسته هستند و هر چه تعداد سوزنها بیشتر باشد چاپگر می تواند تصاویر ظریف تری را تولید کند و مطمئناً گرانتر خواهد بود.
چاپگر حروفی (آفتابگردان)
در این چاپگر ها تمام علائم و اعداد به صورت برجسته بر روی یک گوی قرار دارند. هر گاه علامتی می خواهید چاپ شود این علامت در جلوی هد چاپگر قرار می گیرد پس با ضربه این علامت روی کاغذ چاپ می شود.
این چاپگر ها بسیار شبیه دستگاه های ماشین نویسی است . سرعت آنها بین 10 تا 90 کاراکتر در ثانیه است.
چاپگرهای غیر ضربه ای
گونه ای از چاپگر ها هستند که عملیات مکانیکی مانند ضربه در آنها وجود ندارد و دارای سر و صدای کمتری هستند اما معمولاً گرانتر بوده و با تکنولوژی بالاتری ساخته می شوند. بطور کلی این چاپگر ها بر اساس پاشیدن جوهر یا حرارت یا لیزر کار می کنند. حال به بررسی مهمترین آنها می پردازیم .
چاپگر های جوهر افشان
در این چاپگرها مخازن جوهری وجود دارد . جوهر با فشار از روزنه هایی خارج می شود و روی کاغذ پاشیده می شود بدین ترتیب شکل مورد نظر روی کاغذ نقش می بندد. کیفیت این چاپگر های بالاست و این چاپگرها بدون سر و صدا کار می کنند . این نوع چاپگر های برای کارهای نقاشی و گرافیکی بسیار مناسب هستند. باید روزنه های کوچک که عمل پاشیدن رنگ را انجام می دهند خشک شوند و باید در نگهداری این چاپگر ها دقت لازم را کرد. یک راه برای رفع این اشکال این است که هر چند وقت یک بار اجباراً یک تصویر یا متن کوچک را چاپ کرد.
چاپگرهای حرارتی
کاغذ این چاپگر های مخصوص می باشد. بر روی همه این چاپگرها سوزنهایی وجود دارد. با گرم شدن سوزنها تغییرات شیمیایی روی کاغذ که جنس مخصوصی دارند حاصل می شود. نگهداری کاغذ این چاپگر های مشکل است زیرا در اثر گرما یا زمانهای طولانی رنگ کاغذ های عوض می شود و شاید علائم و اعداد چاپ شده دیگر قابل رویت نباشند.
چاپگرهای لیزری
طرز کار این چاپگر های مانند دستگاه فتوکپی است. در ابتدا کاغذ توسط نور لیزر که با سرعت روشن و خاموش می شود انرژی داده می شود حال به نسبت انرژی های قرار گرفته روی کاغذ پودر یا مایع در آنجا قرار می گیرد و در نهایت تصویر نهایی بر روی کاغذ پدید می آید.
این چاپگر های بدلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب و طرز استفاده ساده از بهترین چاپگرها به شمار می رود.  [2]
چاپگرهای رنگی
در ابتدا اغلب چاپگرهای لیزری بصورت تک رنگ (سیاه رنگ نوشته و سفید رنگ کاغذ) بودند. امروزه چاپگرهای لیزری رنگی نیز متداول و توسط تولید کنندگان متفاوت عرضه شده‌اند. عملکرد چاپگرهای رنگی در اکثر موارد مشابه چاپگرهای سیاه و سفید است. یکی از تفاوتهای عمده چاپگرهای رنگی با سیاه و سفید نحوه انجام فرآیند چاپ با توجه به ماهیت رنگی بودن آنان است.

چاپگرهای رنگی برای انجام فرآیند مربوطه از چهار فاز متفاوت استفاده می‌نمایند. در هر فاز یکی از رنگهای فیروزه‌ای (آبی) ، سرخابی (قرمز) ، زرد و سیاه استفاده می‌گردد. با ترکیب چهار رنگ فوق مجموعه‌ای گسترده از رنگها بوجود می‌آید. برخی از چاپگرها دارای چهار تونر و developer unit مجزا بر روی یک چرخ دوار می‌باشند. برخی دیگر از چاپگرها برای هر یک از رنگها ، از دستگاههای لیزر ، استوانه و تونر مجزا استفاده می‌نمایند.
اصول کار چاپگر های لیزری
 

 
استفاده از الکتریسیته ساکن در تکنولوژی چاپگرهای لیزری ، یکی از اصول مهم و اولیه است . الکتریسیته ساکن یک شارژ الکتریکی است که توسط اشیاء عایق ایجاد می‌گردد. بدن انسان نمونه‌ای در این زمینه بوده که می‌تواند باعث ایجاد الکتریسیته ساکن گردد. انرژی حاصل از الکتریسیته ساکن باعث ایجاد چسبندگی بین اشیاء می‌گردد ( نظیر لباسهای داخل یک ماشین خشک کن). رعد و برق حاصل از یک ابر صاعقه دار نیز حامل الکتریسیته ساکن بوده که مسیر ابر تا زمین را طی خواهد کرد.
چاپگر لیزری از پدیده فوق بعنوان یک نوع "چسب موقت" استفاده می‌نماید. هسته اساسی سیستم فوق ، دستگاهی با نام "نورپذیر" (Photoreceptor) است. ماهیت فیزیکی دستگاه فوق ، یک استوانه و یا یک سیلندر است. دستگاه فوق از مواد هادی نور تشکیل شده که توسط کوانتوم نور تخلیه می‌گردند. در ابتدا ، استوانه یک شارژ مثبت را از طریق یک سیم حامل جریان الکتریکی (Corona Wire) ، پیدا می‌کند. همزمان با چرخش استوانه ، چاپگر یک پرتو نور لیزری نازک را بر سطح استوانه به منظور تخلیه الکتریکی بخش مربوطه ، می‌تاباند. در ادامه لیزر حروف و تصایر را بر سطح استوانه خواهد نوشت (یک الگو از شارژ الکتریکی. )
 
سیستم فوق می‌تواند با شارژ معکوس هم کار نماید، در این حالت یک شارژ الکترواستاتیک مثبت بر روی یک شارژ منفی بعنوان زمینه در نظر گرفته خواهد شد. پس از عملکرد الگوی مورد نظر ، چاپگر سطح استوانه را با گرد جوهر (پودر مشکی رنگ با کیفیت مناسب) شارژ شده مثبت ، می‌پوشاند. با توجه با اینکه پودر فوق دارای شارژ مثبت است ، تونر به ناحیه تخلیه شده استوانه (بار منفی) چسبانده می‌گردد(در این حالت شارژ زمینه مثبت نخواهد شد). عملیات فوق مشابه نوشتن بر روی سودا و چسباندن آن بر روی سطح مورد نظر است.
پس از چسباندن پودر مورد نظر ، استوانه حول یک کاغذ می‌چرخد. قبل از اینکه کاغذ زیر استوانه قرار بگیرد ، یک شارژ منفی توسط سیم انتقالی Corona به آن داده می‌شود. شارژ فوق به مراتب قویتر از شارژ منفی الکترواستاتیک مربوط به تصویر بوده و کاغذ قادر به رها کردن پودر مربوطه خواهد بود. همزمان با حرکت کاغذ (با سرعت معادل استوانه) بر روی کاغذ تصویر مربوطه درج خواهد شد.
به منظور ممانعت از چسبیدن کاغذ به استوانه ، بلافاصله پس از درج تصویر عملیات تخلیه شارژ توسط یک سیم Detac corona انجام خواهد شد. درنهایت ، چاپگر کاغذ را از بین یک Fuser (یک زوج غلتک گرم) عبور داده می‌شود. در حین انجام فرآیند فوق ، گرد جوهر پاشیده شده در کاغذ تنیده می‌گردد. غلتکها باعث حرکت کاغذ به سمت سینی خروجی خواهند شد. Fuser باعث گرم شدن کاغذ نیز خواهد شد، به همین دلیل زمانیکه کاغذ از چاپگر خارج می‌گردد ، داغ است.
چه عاملی باعث می‌شود که کاغذ سوزانده نشود؟
مهمترین عامل سرعت است. سرعت حرکت کاغذ توسط غلتکها بگونه‌ای خواهد بود که باعث عدم سوختگی کاغذ خواهد شد. پس از ریختن پودر بر روی کاغذ ، سطح استوانه تحت تأثیر یک لامپ تخلیه قرار می‌گیرد. این لامپ روشن تمام سطح "نور پذیر" استوانه را تحت تأثیر قرار داده و تصاویر الکتریکی را پاک خواهد کرد. در ادامه سطح استوانه توسط سیم شارژ Corna تحت تأثیر شارژ مثبت قرار می‌گیرد.
کنترل کننده
قبل از انجام هر گونه عملیات توسط چاپگر لیزری ، می‌بایست صفحه حاوی داده در اختیار آن قرار گرفته و در ادامه در رابطه با نحوه ایجاد خروجی مورد نظر تصمیم گیری می‌گردد. عملیات فوق بر عهده کنترل کننده چاپگر خواهد بود. کنترل کننده چاپگر به عنوان برد اصلی چاپگر لیزری ایفای وظیفه می‌نماید. کنترل کننده فوق از طریق یک پورت ارتباطی نظیر: پورت موازی و یا پورت USB با کامپیوتر ارتباط برقرار می‌نماید. در صورتیکه چاپگر به چندین کامپیوتر متصل باشد، کاربران متفاوت قادر به ارسال درخواستهای چاپ خود خواهند بود.
 
در این حالت کنترل کننده ، هر یک از درخواستهای واصله را بصورت جداگانه پردازش خواهد کرد. شکل زیر پورتهای متفاوت یک چاپگر لیزری را نشان می‌دهد. به منظور گفتمان بین کنترل کننده و کامپیوتر ، می‌بایست آنها با یک زبان مشترک صحبت نمایند. در چاپگرهای اولیه ، کامپیوتر یک نوع فایل متنی خاص را به همراه مجموعه‌ای از کدهای اطلاعاتی برای چاپگر ارسال می‌کرد. با توجه به ماهیت چاپگرهای اولیه و محدودیت فونتهای موجود ، روش فوق بخوبی تأمین کننده نیازهای اطلاعاتی چاپگر بود، امروزه از صدها نوع فونت استفاده می‌گردد.
بدین منظور لازم است که اطلاعات مورد نیاز چاپگر با استفاده از یک زبان پیشرفته در اختیار آن گذاشته شود. متداولترین زبانهای موجود در این زمینه زبان PCL(Printer Command Language) مربوط به شرکت هیولت پاکارد و "پوست اسکریپت" مربوط به Adobe است . زبانهای فوق برای تشریح صفحه از یک نوع بردار استفاده می‌نمایند. بردار فوق مقادیر ریاضی از اشکال geometric می باشند. ( بصورت مجموعه ای از نقاط نخواهد بود ) چاپگر بردار را اخذ و در ادامه آن را به یک صفحه bitmap تبدیل می نماید.
برخی از چاپگرها از یک دستگاه اینترفیش گرافیکی GDI) Graphical device interface) در عوض PCL استناندارد ، استفاده می‌نمایند. درسیستم فوق ، کامپیوتر بردار مربوط به نقاط را خود ایجاد می‌نماید، بدین ترتیب کنترل کننده پردازشی در این زمینه را انجام نداده و صرفا دستورالعملهای نقاط را برای لیزر ارسال می‌نماید. در اغلب چاپگرهای لیزری ، کنترل کننده می‌بایست عملیات مربوط به سازماندهی داده‌های دریافتی از کامپیوتر را خود انجام دهد. اطلاعات فوق شامل: دستورات مربوط به نوع عملیات ، نوع کاغذ ، نحوه برخورد با فونتها و ... است. کنترل کننده به منظور انجام عملیات مربوطه بطرز صحیح می‌بایست اطلاعات فوق را با اولویت درست دریافت نماید.
پس از سازماندهی داده‌ها ، کنترل کننده عملیات آماده سازی صفحه را آغاز خواهد کرد. تنظیم حاشیه‌ها ی متن ، سازماندهی کلمات و استقرار تصاویر مورد نظر و ... را انجام داده و ماحصل عملیات فوق ایجاد برداری حاوی نقاط متفاوت است. چاپگر بمنظور چاپ یک صفحه به اطلاعات فوق نیاز خواهد داشت.
در اکثر چاپگرهای لیزری ، کنترل کننده قادر به ذخیره درخواستهای مربوط به چاپ در حافظه اختصاصی خود است. با استفاده از ویژگی فوق ، کنترل کننده قادر به استقرار چندین کار در حافظه می‌باشد (ایجاد یک صف از کارها). پس از استقرار هر درخواست چاپ در حافظه اختصاصی ، امکان چاپ آنها در زمان مربوطه فراهم خواهد شد. در مواردی که از یک سند می‌بایست چندین نسخه چاپ گردد، داده‌های مربوطه صرفا یک بار برای چاپگر ارسال و بدین طریق در زمان صرفه جوئی خواهد شد.
سیستم لیزر
نقش سیتم لیزر چاپگر در ایجاد خروجی مورد نظر بسیار حائز اهمیت است. در چاپگرهای لیزری قدیمی ، سیستم فوق از عناصر زیر تشکیل شده بود: یک لیزر ، یک آینه قابل حرکت ، یک لنز. لیزر داده‌های مربوط به صفحه را دریافت (نقاط) و بر اساس اطلاعات فوق متن و تصویر مورد نطر را ایجاد می‌کرد. در هر لحظه یک خط افقی چاپ می‌گردید. همزمان با حرکت پرتو های نور بر روی استوانه ، لیزر یک پالس نوری برای هر یک از نقاط مورد نظر جهت چاپ را منعکس می‌نمود. برای فضاهای خالی پالسی تولید نمی‌گردید. لیزر نقشی در حرکت پرتوهای نور نداشته و باعث تابش نور از طریق یک آینه قابل حرکت است. همزمان با حرکت آینه ، توسط مجموعه‌ای از لنزها نور تابانده می‌گردید. با نتظیم فاصله بین آینه و نقاط در زمان تابش نور ، از بهمم ریختگی تصویر پیشگیری بعمل می‌آمد.
دستگاه لیزری صرفا در جهت افقی حرکت می‌کند. پس از پیمایش افقی ، چاپگر استوانه مربوطه را حرکت داده تا زمینه ایجاد خط بعدی توسط دستگاه لیزر فراهم گردد. برخی از چاپگرهای لیزری از مجموعه‌ای دیود نوری (LED) برای نوشتن محتویات صفحه استفاده می‌نمایند. هر یک از نقاط دارای نور اختصاصی خود خواهد بود. چاپگرهای با تکنولوژی فوق نسبت به چاپگرهایی که از دستگاه لیزری استفاده می‌نمایند ، دارای قیمت ارزانتری می‌باشند.
تونر
یکی از مهمترین شاخصهای یک چاپگر لیزری ، تونر است. تونز یک نوع پودر الکتریکی شارژ شده بوده که دارای دو عنصر اصلی: رنگ دانه و پلاستیک است. رنگ دانه‌ها تأمین کننده رنگ مورد نیاز می‌باشند (در چاپگرهای تک رنگ ، رنگ فوق مشکی است)، رنگ دانه‌ها با پلاستیک آمیخته شده‌اند. بدین ترتیب زمانی که تونر از بین غلتکهای داغ عبور می‌نماید ، گداخته خواهند گردید. پودر در یک toner hopper (یک محفظه کوچک در داخل یک روکش قابل حرکت) ذخیره می‌گردد. چاپگر تونر مورد نیاز خود را از طریق devloper unit (تأمین کننده دانه) از محفظه دریافت می‌دارد.

developer ، یک مجموعه از دانه‌های مغناطیسی با شارژ منفی است. دانه‌های فوق به یک پاک کن فلزی قابل چرخش ، متصل خواهند شد. با حرکت میله فوق دانه‌های مغناطیسی در محفظه گفته شده قرار خواهند گرفت. با توجه به اینکه دانه‌های مغناطیسی دارای شارژ منفی می‌باشند ، تأمین کننده دانه‌ها ، دانه‌های مثبت تونر را جمع آوری خواهد کرد. درادامه پاک کن ، ذرات را تمیز و آنها را برای استوانه ارسال می‌دارد. تصاویر الکترواستاتیک دارای شارژ منفی قویتر نسبت به تأمین کننده دانه‌ها بوده و استوانه شامل ذرات چسبانده شده را از خود دور می‌نماید.
در ادامه استوانه در طول کاغذ حرکت و به موازات آن کاغذ تحت تأثیر یک میدان قرار گرفته (یک سیم detac corona) و تخلیه الکتریکی می‌گردد. در وضعیت فوق تنها عاملی که باعث نگهداری تونر بر سطح کاغذ می‌گردد ، نیروی جاذبه است. به منظور چسباندن تونر بر روی سطح کاغذ ، می‌بایست کاغذ از طریق غلتکهای داغ بحرکت در آید. در اغلب چاپگرها ، Toner hopper ، developer و drum assembly در یک کارتریج قابل تعویض قرار می گیرند.
مزایای یک چاپگر لیزری
مهمترین مزایای چاپگرهای لیزری: سرعت ، دقت و مقرون به صرفه بودن است. یک لیزر فادر به حرکت بسیار سریع بوده و طبیعی است سرعت نوشتن آن به مراتب بیشتر از چاپگرهای جوهر افشان باشد. چاپگرهای لیزری بمراتب گرانتر نسبت به چاپگرهای جوهرافشان می‌باشند. در مقابل پودر مصرفی آنها زیاد گران نبوده و هزینه نگهداری آنان بالا نخواهد بود.
اصول کار چاپگرهای جوهر افشان
 
یک چاپگر جوهر افشان از بخش های زیر تشکیل شده است :
- هد چاپگر ، مهمترین المان در یک چاپگر جوهر افشان است . هد چاپگر دارای مجموعه ای از " افشانک ها " بوده که قطرات بسیار ریز جوهر را بر روی کاعذ پخش خواهد کرد.
- کارتریج . با توجه به نوع و شرکت سازنده چاپگر، کارتریج های متفاوتی وجود دارد. مثلا" ممکن است برای رنگ مشکی از یک کارتریج و یا رنگ مشکی با سایر رنگ ها در یک کارتریج واحد قرار گرفته شود.
- موتور Stepper . یک موتور stepper باعث حرکت سیستم هد ( هد چاپ و کارتریج های مربوطه ) در طول کاغذ می گردد. برخی از چاپگرها دارای یک نوع خاص موتور برای "پارک نمودن " سیستم هد در زمان عدم استفاده از چاپگر، می باشند. بدیت ترتیب سیستم هد چاپگر، پس از پارک شدن ، بصورت تصادفی حرکت نخواهند کرد .
- تسمه . دستگاه هد ، از طریق یک تسمه به موتور Stepper متصل می گردد . میله "تثبیت کننده " . سیستم هد، از یک میله تثبیت کننده بمنظور اطمینان از ثبات و استحکام هد در زمان حرکت ، استفاده می نماید.
دستگاه تغذیه کاغذ . این دستگاه از سه بخش مجزای زیر تشکیل شده است :
* سینی / تامین کننده کاغذ . اغلب چاپگرهای جوهر افشان دارای یک سینی بمنظور قرار دادن کاغذ می باشند. برخی دیگر از چاپگرها از یک Feeder استفاده می نمایند.
* غلتک ها . با استفاده از مجموعه ای غلتک ، کاغذ های موجود در سینی و یا Feeder به داخل چاپگر کشانده خواهند شد.
* موتور Stepper تغذیه کاغذ . موتور فوق غلتک ها را بمنظور حرکت کاغذ به میزان موردنیاز ، به حرکت در می آورد.
 
- منبع تغذیه . اکثر چاپگرها دارای یک منبع تغذیه برق اختصاصی برای خود می باشند.
- مدار کنترلی . یک برد مدار چاپی بوده که باعث کنترل تمام عناصر مکانیکی موجود در چاپگر می گردد.
- پورت های اینترفیس . پورت موازی همچنان از متداولترین روش های ارتباط یک چاپگر به کامپیوتر است . چاپگرهای جدید ، از پورت های USB نیز استفاده می نمایند. برخی از چاپگرها نیز ممکن است از طریق پورت سریال و یا پورت SCSI به کامپیوتر متصل گردند.
حرارت در مقابل لرزش
چاپگرهای جوهر افشان از تکنولوژی های متفاوتی برای ایجاد قطرات ( ذرات ) جوهر استفاده می نمایند. دو تکنولوژی رایج عبارتند از :
- حباب حرارتی . تکنولوژی فوق توسط شرکت های " کانن" و " هیولت پاکارد" ارائه شده است . در یک چاپگر حرارتی جوهرافشان ، ترانزیستورهای خاصی باعث ایجاد حرارت می گردند، در ادامه حرارت فوق باعث تبخیر جوهر شده تا حباب مورد نظر ایجاد گردد. همزمان با گسترش حباب ، مقداری از جوهر از افشانک ها خارج و بر روی کاغذ می ریزد. زمانیکه حباب پخش گردید ، یک خلا ایجاد تا باعث ممانعت از نشت بیشتر جوهر می گردد. چاپگرهائی از این نوع دارای 300 تا 600 افشانک ریز بوده و تمام آنها بصورت همزمان قطراتی را بر روی سطح کاغذ قرار خواهند داد. شکل زیر افشانک های یک چاپگر با تکنولوژی حباب حرارتی را نشان می دهد.
- جریان الکتریسته در اثر فشار . تکنولوژی فوق توسط شرکت " اپسون " ارائه شده است . در این تکنولوژی از کریستال های فشاری استفاده می گردد. برای هر افشانک از یک کریستال استفاده می گردد.( در پشت مخزن جوهر ) . کریستال همزمان با دریافت یک شارژ الکتریکی ضعیف ، باعث ایجاد ارتعاش در مخزن جوهر شده و همین امر باعث می گردد مقدار اندکی جوهر از افشانک خارج گردد. زمانیکه ارتعاش خاتمه یافت ، ارسال جوهر از طریق افشانک ها متوقف خواهد شد.
 
عملیات چاپ
پس از فعال نمودن گزینه " چاپ" در نرم افزارهای مربوطه ، عملیات متفاوتی بشرح ذیل انجام خواهد شد:
- اطلاعات مورد نظر از طریق نرم افزار مربوطه برای درایور چاپگر ارسال می گردد.
 
- درایور ، اطلاعات دریافتی را بگونه ای ترجمه خواهد کرد که برای چاپگر قابل فهم باشند. در این مرحله درایور بررسی خواهد کرد که آیا چاپگر برای عملیات چاپ آماده است ؟
- اطلاعات مورد نظر توسط درایور از طریق پورت مربوطه در اختیار چاپگر قرار داده می شوند.
- چاپگر اطلاعات ارسال شده توسط کامپیوتر را دریافت و بخشی از آنها را در یک بافر ذخیره می نماید. اندازه حافظه فوق می تواند محدوده ای از 512 کیلوبایت تا 16 مگابایت را شامل گردد. محدوده فوق بستگی به نوع چاپگر دارد.بدیهی است هر اندازه که میزان بافر فوق زیاد باشد ، امکان استقرار چندین سند برای چاپ فراهم خواهد شد.
- در صورتیکه چاپگر برای مدت زمانی بیکار باشد ، بصورت خودکار عملیات پاکسازی هد انجام خواهد شد. پس از اتمام عملیات فوق که Clean Cycle نیز نامیده می شود ، چاپگر آماده چاپ درخواست های جدید خواهد شد.
 
مدار کنترل کننده باعث فعال شدن موتور stepper بمنظور تغذیه کاغذ می شود. غلتک ها بحرکت در آمده و یک کاغذ از مخزن مربوطه ( سینی و یا Feeder) درون چاپگر کشانده می شود.
- پس از تغذیه کاغذ و استقرار آن در محل مربوطه ، موتور stepper با استفاده از تسمه مربوطه باعث حرکت دستگاه هد در طول صفحه می شود. حرکت گام به گام موتور stepper باعث تزریق جوهر از طریق افشانک های مربوطه در طول کاغذ می گردد.
- در هر ایستگاه تزریق ، قطرات متعددی بر روی کاغذ قرار می گیرد.
- در انتهای هرفاز ، کاغذ به میزان بسیار اندکی ( کسری از یک اینچ ) بسمت جلو کشانده می شود.
 
- فرآیند فوق تا تکمیل چاپ تمام صفحه تکرار خواهد شد. مدت زمان تکمیل چاپ یک صفحه، در چاپگرها متفاوت است . از واحدی با نام PPM ( تعداد صفحه در دقیقه ) برای مشخص نمودن تعداد صفحات قابل چاپ در چاپگرها استفاده می گردد. مقدار فوق کاملا" متغیر بوده و به عوامل متفاوتی از جمله نوع چاپگر ، سپاه سفید ، رنگی و ... بستگی خواهد داشت .
- پس از اتمام عملیات چاپ ، هد چاپگر بمنظور ممانعت در مقابل حرکات تصادفی وآسیب های احتمالی " پارک " می گردد.
کاغذ و جوهر
چاپگرهای جوهر افشان بسیار ارزان قیمت می باشند. قیمت این نوع چاپگرها از یک چاپگر لیزری سیاه و سفید نیز پایین تر است . اکثر تولید کنندگان، سعی در تولید و عرضه این نوع چاپگرها با قیمت مناسب دارند. قیمت کارتریج این نوع از چاپگرها نسبت به خود چاپگر گرانتر است .زمانیکه سخت افزاری بفروش می رسد ، در ادامه می بایست سایر سخت افزارها و عناصر مرتبط با آن را نیز تهیه کرد. زمانیکه چاپگر با قیمت ارزان تهیه گردد ، می بایست در ادامه کارتریج های آن را بمنظور استفاده ، تامین کرد. شاید سیاست تولیدکنندگان، عرضه چاپگر با قیمت ارزان و ارائه کارتریج با قیمت مناسب تر ( خیلی ارزان خیر ! ) باشد. نمی توان چاپگری را از یک تولیدکننده تهیه و کارتریج آن را از تولید کننده دیگر تامین نمود!
 
کاغذ استفاده شده در چاپگرهای جوهر افشان تاثیر مستقیمی بر کیفیت تصویر چاپ شده خواهد داشت .کاعذهای استفاده شده ، می بایست شفاف و عاری از هر گونه موج و خش بر روی سطح کاغذ باشند .
مزایای چاپگرهای جوهر افشان
• کیفیت چاپ عکس عالی است
• چاپگر های جوهر افشان برای مصارف خانگی آن قدر سریع هستند. گرچه اکثر آنها از کندترین چاپگر لیزری کندتر اند ولی بیشتر نیازهای مردم را برآورده می کنند .
• چاپگر های جوهر افشان نوعاً از چاپگر های لیزری ارزان تر اند
معایب چاپگرهای جوهر افشان
1- سینی ای که در آن کاغذ ورودی به چاپگر قرار می گیرد کم ظرفیت است یعنی تعداد کمی کاغذ جا می گیرد که این یکی از معایب این دسته از چاپگر هاست .
2- هزینه چاپ هر صفحه به طور متعارف از هزینه چاپ یک صفحه که با چاپگر لیزری چاپ شده است گران تر است .
3- کیفیت این نوع چاپگر ها تا حد زیادی بسته به کیفیت کاغذ ورودی هم دارند یعنی این چاپگر ها برای چاپ روی نامه و پاکت و از این نوع بسیار مناسب نیست .
4- اگر به جوهر روی کاغذ رطوبت برسد، تصویر خراب می شود .

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد 1390/05/30 ساعت 01:43 ب.ظ

فقط پیام دادم دلتون خوش بشه سلام بدون کیفیت

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد